Jak efektivně připravit tiskovinu aneb od záměru k výsledku
Při dnešním trendu „samopřípravy“ tiskovin si jejich tvůrci poněkud neuvědomují, že v technologickém řetězci výroby by měli ve vlastním zájmu dodržovat alespoň základní pravidla. Pravda je ovšem taková, že naprosto není zájem je někde zjišťovat. Důsledky špatné přípravy tiskoviny pak vedou k jejímu zbytečnému prodražení, vysoké technologické pracnosti atp.
„Samopřípravařský“ vydavatel tiskoviny by měl hned od prvopočátku vědět, co vlastně chce s ohledem na technologii výroby. Dříve, než se pustí do samotné sazby by měl komunikovat s tiskárnou, v níž hodlá nechat tiskovinu zpracovat. Proč?
- Zvolit typ tiskoviny a možnosti jejího zpracování
Těžko asi půjde v běžné tiskárně zpracovat něco,
co si zákazník před týdnem dovezl z polygrafického veletrhu jako výkřik nejmodernější technologie.
- Ujasnit rozměr tiskoviny a knihařské zpracování a tomu přizpůsobit přípravu
Nestandardní formáty tisknutého materiálu zpravidla vedou k nezbytnému plýtvání materiálem, který se pochopitelně promítne do ceny. Jednoduchá rada – běžnými formáty dle normy ISO 216, řady A (např. A2, A3, A4…) zpravidla nic nezkazíte. Tiskárny jsou na tyto formáty zařízeny.
- Rozmyslet si barevnost tiskoviny
Plnobarevná tiskovina je vždy dražší než jednobarevná či dvoubarevná. Barevnost je třeba zohlednit v samotné sazbě a pracovat POUZE s barvami, kterými hodláme tiskovinu tisknout. Při záměru tisku plnobarevné tiskoviny se zpravodla pracuje s pracovním prostorem CMYK (nikdy RGB – viz. obecné zásady), méněbarevná tiskovina se pak sází objekty (obrázky, texty) s barvami, kterými se bude tisknout. Že např. MS Word nezná např. barvu Pantone 485 C? Odpověď najdete v následujícím odstavci.
- Vybrat vhodný nástroj pro sazbu
Reklamní textový leták v Adobe Photoshopu, brožura v Adobe Illustratoru či exkluzivní tiskovina ve Wordu či PowerPointu – nejkratší cesty do polygrafického pekla. Nelze sice říct, že to nejde, ale strašně moc to vypoví o naivním amatérismu autora (bez ohledu na to, že podklady pak dodá v nějaké prapodivné formě PDF). Takže zkrátka – Adobe Photoshop slouží pro zpracování rastrových obrázků (např. fotografie), Adobe Illustrator a CorelDraw na loga, značky symboly ve vektorech
. Pro samotnou sazbu nejlépe Adobe InDesign, QuarkXPress a v omezené míře i výše zmiňovaný CorelDraw. MS Word se dá použít leda na jednoduché jednobarevné tiskoviny nejlépe s hladkou sazbou (odborářské smlouvy atp.). Na sazbu v MS Excelu či MS PowerPointu raději rychle zapomeňte stejně, jako na další zde nejmenované nástroje. Jak je zmíněno výše – zpracovat se dá téměř všechno, otázkou je, za jakou cenu.
- Vždy si udělat maketu v měřítku!
Nezkušený „samopřípravařský“ sazeč si zpravidla neuvědomí souvislosti, které často vyplavou na povrch až v okamžiku, kdy přebírá paletu s nepovedenou tiskovinou. Maketa odhalí elementární nedostatky už jenom díky tomu, že si její tvůrce musí uvědomit, kde může být tzv. „zakopaný pes“.
Zkrátka – nejste-li si jisti, ptejte se! Žádný učený z nebe nespadl. V tiskárnách rádi poradí už jenom z toho důvodu, že si následně ušetří spoustu problémů s něčím, co jim donesete jakože tiskový podklad.
Způsob dodání podkladů pro tisk
Data lze zpravidla dodávat osobně na CD, DVD, paměťových kartách, flashdiscích, e-mailem nebo přes FTP server. V současnosti raději zapomeňte na přenos dat přes diskety, Zip, Jazz či Bernoulliho disky. Tato média dnes patří spíš mezi raritní muzeálními exponáty a tiskárny nebo litografická pracoviště nemusí již mít příslušné mechaniky k dispozici. Vždy je při zadávání zakázky přinést maketu v měřítku!
Nevhodný způsob předávání dat je umisťování na vlastní FTP nebo web (dodavatel je pak musí stahovat sám a představte si, že krom stahování dat od spousty zákazníků má dělat i něco jiného) nebo různé webové úschovny, které bývají často vytížené nebo rychlostně omezené a tím pádem pomalé.